Sníh a led mohou přijít. Technické služby Hradec Králové, které se starají o sjízdnost a schůdnost místních komunikací v krajském městě, jsou na příchod zimy připraveny. Posypového materiálu mají víc než vloni, dostatek je také techniky i pracovníků.

„Myslím, že na zimu jsme dobře připraveni. Řidiči a chodci by si však měli uvědomit, že pokud sněží a mrzne, nemohou silnice vypadat jako v létě, čemuž by měli přizpůsobit jízdu, případně chůzi. Smyslem zimní údržby je podle zákona zmírnění následků zimy, nikoliv jejich odstranění, což ani není možné,“ tvrdí vedoucí správy místních komunikací a zimní údržby Technických služeb Hradec Králové Tomáš Pospíšil.
Technické služby budou letos zajišťovat zimní údržbu na 102 kilometrech městských vozovek a 335 kilometrech chodníků a cyklostezek. K tomu se mají na základě smlouvy s jejich správcem starat ještě o 60 kilometrů vozovek vyšší třídy, zejména na silničním okruhu a důležitých výpadovkách. „Na zimní údržbě se bude podílet více než dvě stě pracovníků.
Pokud jde o techniku, máme k dispozici na vozovky pět sypačů a sedm traktorů na pluhování, šest nakladačů na nakládání sněhu z ulic, tři malotraktory, minibagr, sněhovou frézu a 25 strojů na zimní údržbu chodníků. Množství naší techniky je tedy stejné jako vloni, máme však nasmlouváno více traktorů s radlicemi a nakladačů od smluvních partnerů. Tuto techniku bychom mohli do zimní údržby zapojit například v případě většího spadu sněhu či v době kalamity,“ uvedl Tomáš Pospíšil.
Rovněž posypového materiálu mají hradečtí silničáři dostatek. „Na sezonu jsou ve skladech připraveny dva tisíce tun posypové soli, což je o 321 tun více než vloni. Takové množství by mělo při běžném průběhu zimy stačit, ale sůl se dá v případě potřeby dokoupit,“ uvedl Tomáš Pospíšil.
Jelikož v zimě je posypová sůl dražší, technické služby ji nakupovaly už od léta, kdy se dala pořídit levně. Více je i dalšího posypového materiálu, 972 krychlových metrů písku, 190 tun kamenné drti. V zásobnících je navíc dostatek umělé drti ekogrit a chloridu hořečnatého, který slouží k výrobě solanky a ke zkrápění posypové soli. U škol, školek, zastávek městské dopravy, přechodů pro chodce, schodišť a dalších rizikových míst bude navíc rozmístěno 224 posypových beden s pískem, tedy o osm víc než vloni.
Technické služby apelují na ukázněnost řidičů při parkování, zvláště na dodržování třímetrového volného jízdního pruhu pro každý směr jízdy. Nesprávně zaparkovaná vozidla výrazně znesnadňují pluhování úzkých ulic a navíc se zvyšuje riziko poškození zaparkovaných aut těžkou technikou. Stejně tak vozidla zaparkovaná částečně na chodníku představují nepřekonatelnou překážku pro techniku zimní údržby.